woensdag 2 juni 2010

Een nieuwe motor

(long story alert!)

1 van de grote problemen van mijn huidige Samofa motor vind ik al tijden dat hij erg luidruchtig is, zelfs bij lage toeren. En verder lijken de klepveren niet in orde, want bij hoge toeren lekt hij veel rook.

Zowel het eerste als 2e probleem is moeilijk op te lossen, het eerste omdat de motor luchtgekoeld is en daardoor een goede luchttoevoer moet hebben terwijl je aan de andere kant de motor in verband met het geluid zoveel mogelijk wilt isoleren. Het 2e is lastig op te lossen omdat de Samofa fabriek maar erg kort bestaan heeft en er niet veel losse onderdelen meer voor zijn te krijgen.

Daarom heb ik al enige tijd geleden besloten dat ik een nieuwe motor wilde met de volgende eisen:
  • Watergekoeld.
  • 2 Cilinder.
  • Benzine.
Allemaal omdat de motor hierdoor veel rustiger loopt. Ik kwam dus al vrij snel uit bij de Albin O-21, een motor die je nog veel in dit soort boten vind, oa Koen en Tom hebben deze motor.

Helaas zijn deze motoren moeilijk te vinden op Marktplaats en andere sites en als je ze al weet te vinden zijn ze vaak of erg duur, incompleet, of in erg slechte staat.

Hierdoor heb ik eerst nog naar een op Marktplaats aangeboden Renault Marine gekeken, maar dat is eigenlijk heiligschennis voor mijn type boot.

Afgelopen vrijdag liep ik echter tegen een advertentie van een Albin O-41 aan, dit is vrijwel dezelfde motor als de O-21, benzine en watergekoeld, echter 4 cilinders en maximaal 24PK, wat in theorie voor een nog rustiger varen zou moeten zorgen. Tevens viel de prijs ook nog eens enorm mee, maar 500,- en hij stond ook nog in de buurt (Ijmuiden) te koop. Aangezien ik een vrij logge zware boot heb kunnen de 12 extra PK's ook geen kwaad.

Zaterdag ben ik dus met het busje van me werk naar Ijmuiden gereden en heb ik na de motor lopend te hebben gezien en eigenlijk niet veel problemen zag (al heb ik er eigenlijk geen verstand van) de motor zonder veel nadenken gekocht voor 500,-, de prijs was niet onderhandelbaar. De motor was helemaal compleet op alleen een dynamo na, dus dat leek me een goede deal.

Frank zijn vader was zo gul om een plekje in zijn schuur beschikbaar te stellen waar ik de motor kon stallen en aan de motor kan klussen, dus daar hebben we hem gelijk heen gebracht.

Na een druk weekend (Hoorns Rock 'n Roll weekend \o/ en Amsterdams Comedy Festival \o/)
ben ik maandag voor het eerst naar de motor gaan kijken om hem schoon te maken en wat
fotos te maken, met onderstaande resultaat:

Het linker zij aanzicht met de carburateur, gashendel, choke, uitlaat en waterpomp:


Het rechter zij aanzicht met de startmotor en bobine (een woord wat mij tot maandag volslagen onbekend was) en de 2 geniale kleppen waarmee je zo het motorblok in kan kijken:

De voorkant met het vliegwiel en plek om de dynamo te monteren:


De achterkant met keerkoppeling en schroefaansluiting:

De originele Albin plaat, het type, en het serienummer:

De originele thermostaat:

Centreren
Het originele dashboard, zelfs met sigaretten aansteker :):


Wat ik zelf vooral erg interresant vond was dat je zo makkelijk in de motor kon kijken, waar je duidelijk de nokkenas en de zuigers en ziet:

En de keerkoppeling is natuurlijk ook erg interresant... al was het wel opvallend dat er eigenlijk geen olie meer in zat:


Het volgende project word dus de motor weer laten lopen, vervangen wat vervangen moet worden en dan uiteindelijk inbouwen, al doe ik dat denk ik pas in het najaar omdat daarvoor behoorlijke veranderingen in me boot gemaakt moeten worden, oa een compleet nieuw uitlaatsysteem, gaten onder de waterlinie voor de waterkoeling en compleet nieuwe motor steunen.

Maar nu eerst maar eens onderdelen aanschaffen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten