Dit weekend zijn we bezig geweest om de motor te laten draaien.
Voordat we de motor hebben gestart wilde ik eerst alle olie verversen. Dat hield in dat ik eerst speciale 'SAE 30' olie moest halen. Gelukkig hebben ze dat bij oliehandel Ten Bruggencate op het dorp.
Aangekomen met 10 liter verse SAE30 olie ben ik gelijk begonnen met het kleine beetje oude olie uit de keerkoppeling af te tappen, een beetje WD40 was daarbij geen overbodige luxe aangezien de tapschroef behoorlijk vast zat. Daarna een beetje nieuwe olie er in (hmmm dat vind ie lekker he, ja! dat vind ie lekker!) en klaar is kees.
De olie in het carter vervangen was helaas niet zo makkelijk aangezien het tappunt onder het blok zit, waar ik nu niet bij kan doordat het blok op een stapel pallets staat. Dus dat bewaar ik voor later.
Omdat de motor watergekoeld is heb ik voor de watertoevoer/afvoer een 25 liter jerrycan gebruikt, ik dacht dat de motor daar wel even mee kon draaien. Voor de benzine toevoer heb ik een jerrycannetje met benzine op een trap gezet met een slang naar de carburateur. Daarna had ik nog een stroompje nodig voor de startmotor en ik dacht dat ik er wel was.
Helaas bleek mijn (en dit keer ook Franks) gebrek aan kennis van motoren me weer eens parten te spelen, we kregen de startmotor niet aan de praat. S'avonds heb ik de situatie aan Gunnink uitgelegt en bleek de oplossing van het probleem enorm logisch te zijn, een startmotor heeft 2 stroompies nodig, 1 voor het relias, en 1 natuurlijk voor de motor zelf en die 2e hadden we niet aangesloten.
Dus vandaag (zondag) poging 2, na alles aangesloten te hebben (dus ook de bobine die we niet aangesloten hadden), starte de complete motor meteen, succes!
Na hem een tijdje te hebben laten lopen leek het er alleen op dat het water toevoer systeem niet goed werkt, het blok werd erg warm en er kwam maar weinig water terug uit de afvoer.
Hierop besloten we om eerst het hele blok vol water te zetten, omdat de waterpomp anders in theorie veel lucht aan zat te zuigen.
Na dit alles gedaan te hebben wilde alleen de motor niet meer starten... De startmotor doet het nog, de cilinders draaien alleen er lijkt geen vonk of zoiets te komen. We hebben nog een stuk of 20x de motor geprobeerd te starten maar het wilde echt niet meer.
Dus we kunnen weer aan het werk. Van de week ga ik waarschijnlijk nieuwe bougies en bougie kabels halen en dan zien we wel weer verder.... Thanks in elk geval Rob, Gunnink en Frank.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten